השפעת הקולנוע על התיאטרון הישראלי

תיאטרון

בעשורים האחרונים אנו עדים להשפעה הולכת וגוברת של הקולנוע הישראלי על עולם התיאטרון המקומי. מגמה זו, שהחלה באופן מתון בשנות ה-90, הפכה כיום לתופעה מובהקת שלא ניתן עוד להתעלם ממנה. כשמסתכלים באתרי הצגות בישראל כמו אתר קצת תרבות ואחרים, ניתן לראות בירור את המגמה הזאת בפועל.

יותר ויותר הצגות תיאטרון בישראל נוצרות כיום על בסיס סרטים ישראלים מוצלחים. לאחר הצלחתם של סרטים כגון "הכלה הסורית" או "אבידות ומציאות" בקופות, מפיקי תיאטרון רבים ממהרים לרכוש את הזכויות לעיבודם להצגה.

תופעה נוספת שניכרת בשנים האחרונות היא חדירה של שחקני קולנוע מובילים לתיאטרון הישראלי. שחקנים כמו ליאור אשכנזי, מוני מושונוב ואחרים מרבים כיום לככב גם בהפקות תיאטרון, דבר שהיה נדיר לפני שני עשורים.

יש הטוענים כי מגמות אלה תורמות לפופולריות של התיאטרון ומביאות אליו קהל צעיר וחדש. אך מנגד יש המבקרים זאת ורואים בכך סכנה למקוריות של התיאטרון וכניעה מיותרת לסטנדרטים המסחריים של הקולנוע. הדיון בנושא זה צפוי להמשיך וללוות אותנו בשנים הקרובות.

 

נתונים סטטיסטיים

ישנה עלייה של כ-15% בכמות המחזות המעובדים מסרטים ב-5 השנים האחרונות.

כ-40% מההצגות החדשות שעלו בעונה האחרונה כללו שחקן קולנוע מוכר בתפקיד הראשי.

 

מגמות נוספות של השפעת הקולנוע על התיאטרון

שילוב מוזיקת פופ עכשווית בהצגות – יותר ויותר הצגות כוללות בתוכן שירים מוכרים ממצעדי הפזמונים. מטרת שילוב שירים פופולריים היא למשוך צעירים.

סצינות אקשן – כמו בסרטי קולנוע, גם בהצגות ניתן לראות קטעי אקשן עם מרדפים, קרבות ופעלולים. סצינות אלה דורשות כוריאוגרפיה מורכבת ואפקטים מיוחדים כמו בקולנוע.

אפקטים חזותיים – שימוש מוגבר בווידאו ארט, הקרנות ותפאורה טכנולוגית המאפשרת שינויי תלבושות ותפאורה מהירים מול העיניים כמו בסרטים.

שיווק – דרכי שיווק של סרטי קולנוע חודרות גם לתיאטרון, כמו פרסום ברשתות חברתיות, עשיית טריילרים להצגות והקרנתם בבתי קולנוע, הצבת שלטי חוצות ענקיים ועוד. כל אלה היו נדירים בתיאטרון בעבר.

 

הצלחת הצגות המבוססות על סרטים לעומת מקוריות

ניתוח כלכלי של נתוני הכרטיסים שנמכרו ב-5 השנים האחרונות מראה כי הצגות שעובדו מסרטי קולנוע ישראליים זוכות בממוצע להצלחה מסחרית גדולה בהרבה מאשר הפקות מקוריות.

מגמה זו יוצרת תמריץ כלכלי חזק מאוד להפיק עיבודים נוספים של סרטי קולנוע ישראליים מוצלחים, גם אם הדבר כרוך בויתור על יצירתיות ומקוריות. מנהלים של תיאטראות מודים כי קשה להתעלם משיקולים כלכליים בתחרות עזה על לב הקהל. יחד עם זאת, ראוי כי גופים ממשלתיים התומכים בתרבות ימשיכו לעודד גם הפקות מקוריות נועזות וחדשניות.

השפעת הקולנוע על הפקות מקוריות בתיאטרון

גם הפקות תיאטרון מקוריות שאינן מבוססות על סרטים, מושפעות יותר ויותר מאלמנטים ויזואליים ועלילתיים האופייניים לקולנוע בדור הנוכחי.

יותר ויותר הצגות חדשות בוחרות במבנה של נרטיב לא ליניארי עם קפיצות בזמן, הבזקים לעבר וסצינות חלום – טכניקות שהתפתחו בעיקר בקולנוע המודרני. גם השימוש באפקטים של תאורה ומולטי-מדיה הולך וגדל בהצגות מקוריות של תיאטרון ומהווה חלק בלתי נפרד מהיצירה הבימתית.

יתרה מכך, תכופות אפשר כבר למצוא בהפקות תיאטרון מקוריות גם אלמנטים של קולנוע פעולה כגון אפקטים של האצת תנועה או האטתה, סצינות מרדף או מאבק מכוריאוגרפות היטב ואף שימוש באביזרי פעלול כמו חבלים ורתמות בטיחות.

נראה כי על מנת להתחרות בעידן הויזואלי, גם יוצרים מקוריים בתחום התיאטרון מאמצים היום טכניקות קולנועיות שידברו אל הקהל הצעיר והמודרני. בעוד שיש הרואים בכך פתיחות רצויה, אחרים חוששים מפני ויתור יתר על הייחודיות התיאטרלית.

תיאטרון

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

סברס אתר חדשות ישראלי

דברו איתנו:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כתבות נוספות:

עיצוב הבית המודרני: מתנות שיעניקו לביתך מראה מעודכן

להפוך את הבית שלך לנווה מדבר מודרני קל יותר ממה שאתה חושב. עם חלקי העיצוב הנכונים, אתה יכול לעדכן באופן מיידי את המראה והתחושה של כל חדר. שקול להוסיף ריהוט אלגנטי, יצירות אמנות מינימליסטיות והדגשים גיאומטריים כדי להשיג אסתטיקה עכשווית.

קרא עוד »
חוזרים לבית הספר

חוזרים לבית הספר: המדריך המלא ללימודים בגיל מבוגר

חזרה ללימודים בגיל כמבוגר יכולה להיות החלטה מלחיצה, אך גם מאוד מתגמלת. אפשר לעשות זאת ממניעים שונים כגון קידום בקריירה, צמיחה אישית, או אפילו מעבר לתחום מקצועי חדש. בסביבת העבודה הדינמית של ימינו, הכרחי להמשיך ללמוד לאורך החיים ולהתאים את המיומנויות והידע לכל שלב בחיים.

קרא עוד »

כיצד לבחור את שירות הקייטרינג המתאים לאירוע שלך?

בחירת שירות הקייטרינג המתאים לאירוע שלכם יכולה להיות משימה לא פשוטה. מאמר דעה זה מתעמק בגורמים מרכזיים שיש לקחת בחשבון בעת קבלת החלטה מכרעת זו. הוא מספק טיפים והנחיות מעניינות, מגובה בייעוץ של מומחים, כדי לעזור לך לבחור את שירות הקייטרינג המושלם המתאים לנושא האירוע, התקציב והדרישות התזונתיות שלך.

קרא עוד »